PRIPREMA I DOVOD GORIVA

RADNO

VREME

Ponedeljak - Petak - 8:00 - 17:00h, Subota - 9:00 - 14:00h

Šta su motori?

Tehnički gledano to su neke mašine koje pretvaraju energiju topline, struje itd. u neku mehaničku energiju. Postoje više tipova motora i njihovih primena no mi ćemo malo pričati o najčešćim na našim ulicama. Sama podela motora kreće od osnova, dvotaktni i četverotaktni motori.

Za dvotaktne smo čuli odavno i to je neki početak motora , jednostavni svojim izgledom i radom i danas ih koristimo skoro pa svakodnevno. Velika prednost takvih motora je njihova “veličina“, tako da nam stanu u male kosilice do većih scootera. Sama primena je jednostavna s time da smo do danas napravili i male preinake, tako da na scooterima imamo dvotaktne motore sa elektronikom ubrizgavanja umesto klasičnih karburatora. Ono što je jednostavno kod tih motora je njihov način rada, kompletan ciklus motora u samo dva takta.

Što je takt motora?

Takt motora je jedan deo radnog ciklusa u kojem se događa određen proces.
Koliko taktova imamo?
Da bi proces bio kompletan moramo imati četiri takta.
Usis, kompresija, ekspanzija (eksplozija) i izduv.
Pretpostavljamo da vidite kojim smerom idemo, dvotaktni motori rade dva ciklusa odjednom, a četverotaktni motori rade svaki ciklus zasebno.
Po tome znači da dvotaktni motor radi usis i kompresiju u jednom taktu te ekspanziju i izduv u drugom taktu i to sve u dva okretaja radilice.
Četverotaktni redni motor radi posebno usis, kompresiju, ekspanziju te na kraju izduv i to u 4 okretaja radilice.
Znači svaki okretaj za pojedinu radnju.
Četverotaktni motor radi svaki takt zasebno i tako na svakom cilindru zasebno.
Sada kada smo spomenuli razlike u motorima moramo napomenuti i neke izvedbe četverotaktnih motora.
Prvi i najzastupljeniji je redni motor.
Svi cilindri ovog tipa motora su smešteni redno.
Jedan od motora koji se koristi danas u većini automobila i po principu je jednostavan i poprilično jeftin za proizvodnju.
Sljedeći je čuveni V motor.
V motor, motor koji ima smeštene cilindre pod uglom od 15°, 45° ili 90° što zavisi od proizvođača.
Princip rada je isti samo je količina cilindara veća, što znači da ovim načinom izvedbe motora možemo povećati broj cilindara i ujedno smanjiti veličinu motora.

Sledeći od načina izvedbe je popularni Boxer motor.
Hod klipa pod uglom od 180° jedan naprema drugog.
Prednost ovog motora je miran rad i sam motor nije jako velik.
S obzirom da smo zaključili koje vrste motora imamo, sledeće nam je da ih podelimo po principu rada.

Princip rada dizel motora
Nakon što smo pojasnili benzinske motore i princip rada na red je došao i dizel motor te njegov princip rada. Znamo da dizel motori nemaju svećicu kao benzinski, a ako je tako, što onda pali smesu u cilindru?
Da bi znali odgovor na to pitanje malo ćemo proći neke osnove dizel motora.
Znamo da kod benzinaca imamo svećicu koja daje iskru u određenom trenutku te na taj način dobijemo eksploziju koje započinje jedan radni takt,kod dizela na mestu svećice stoji brizgaljka pored koje se nalazi grejač. Opste je poznato da dizel motori imaju poprilično veću kompresiju nego benzinski, na naše pitanje što pali smesu u komori za sagorijevanje, kompresija tj. temperatura koja se dobije povećanom kompresijom.

U određenom trenutku ECU ubrizgava gorivo u komoru za sagorjevanje koja je puna vrućeg vazduha te tada dolazi do zapaljenja goriva i početka našeg takta. Razlog tome je način na koji se vrši paljenje smese unutar samog cilindra i kako mi možemo to pratiti tj. kako možemo odrediti ECU motora parametre da cela stvar funkcionira. 

Kako smo pričali, cela radnja se odvija u četiri takta:
1.Usisavanje vazduha (bez goriva za razliku od benzinaca)
2.Pritisak vazduha do trenutka dolaska klipa u GMT položaj (gornja mrtva tačka)
3.Paljenje smese pomoću ubrizgavanja goriva direktno u komoru za sagorevanje
4.Pražnjenje cilindra ili izduv
Nakon toga se postupak ponavlja po svakom cilindru zasebno i tako u stvari dobijamo ujednačen rad motora po svakom cilindru.
To su naša četiri takta i zato te motore nazivamo ujedno i četverotaktni motori.
Sada kada znamo kako taj deo radi moramo reći kako dobijamo gorivo te na koji način vršimo zapaljenje smese i to u tačno određenom trenutku kada nam je to potrebno.
Za to nam je potreban injektor ili popularno nazvana “dizna“ koja radi na visokom pritisku (1000-2400bar) što zavisi o tipu ubrizgavanja te generaciji motora.

Injektor je, kako i vidimo na slikama, poprilično složen deo koji se sastoji od povećeg broja malih pokretnih delova. Svaki od njih je zadužen za jedan deo radnje samog injektora no ono što je najvažnije, neki od njih su iznimno sitni te se popravak i izmena nekih delova u injektoru vrši mikroskopom. Do našeg injektora dolazi gorivo preko električne pumpe kao dobavne (ne kod svih vozila) do glavne koja je zadužena za visok pritisak goriva prema injektoru.

Zašto je to tako?
Injektor na samom vrhu ima sitne mikroskopske rupice kroz koje prolazi gorivo, cilj je da dobijemo jednako raspoređeno gorivo po cijeloj komori u obliku “magle“ za što bolju iskoristivost tog istog goriva. Samo ubrizgavanje goriva se vrši u određenom trenutku rada motora koji prati ECU motora pomoću senzora. Taj deo je isti kao i na benzinskom motoru i to smo spomenuli prošli puta no nije na odmet da ponovimo gradivo.
Zadnje što nam je ostalo da spomenemo u celom ovom sistemu je senzor radilice. Pričali smo gore da se ubrizgavanje goriva vrši u trenutku motora u GMT položaju no kada je taj položaj i kako motor zna da je taj položaj?
Radi se o senzoru radilice koji čita okretaje radilice motora i na svakih 360° on daje signal ECU (procesoru motora) da vrši ubrizgavanje pomoću našeg injektora u komoru za sagorevanje.
Zvuči komplikovano ali je poprilično jednostavno jedino što se brzina tih radnji meri u 1ms=0,001 s.
Ovdje je jedna od varijanti senzora što zavisi od proizvođača vozila.
Njegov zadatak je da čita male zubiće na unutarnjem ili vanjskom delu radilice te kada naiđe na dupli zub, to mu je oznaka ili signal da je krug radilice završen tj. napravio je krug od 360°.
S obzirom da smo zaključili kako radi dizelski i benzinski motor, možemo reći da nam je sada cela podela motora po principu rada puno jasnija.
Budite dobri, čuvajte svoja vozila i redovito vodite brigu o njima, a za sve ostalo, tu vam je Auto Daca!.

Translate

KONTAKT PODACI

Coupol d.o.o možete naći na sledećim adresama:

Prodavnica auto delova

Auto Dača
Marijane Gregoran 25
11060, Beograd
tel. +381 11 2086369
fax. +381 11 2756942
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Radno vreme:
Ponedeljak - Petak - 9:00 - 17:00h, Subota - 9:00 - 14:00h

Auto servis
Slanci, Maršala Tita 96B
11215, Beograd
tel. +381 11 2780159
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Radno vreme:
Ponedeljak - Petak - 8:00 - 17:00h, Subota - 9:00 - 14:00h

PDV obrazac

Obrazac za PDV identifikaciju možete preuzeti: ovde

AUTO DELOVI


Nudimo Vam veliki izbor autodelova renomiranih svetskih proizvođača. Kvalitet, tradicija i poverenje, sve na jednom mestu Imamo zavidnu zalihu auto delova...

PROČITAJ DETALJNIJE.

AUTO SERVIS


Osim veleprodaje i maloprodaje, našim klijentima nudimo i uslugu servisiranja putničkih, poluteretnih i teretnih vozila. U specijalizovanom servisu...

PROČITAJ DETALJNIJE.

REGISTRACIJA VOZILA


Coupol se bavi registracijom motornih vozila u saradnji sa osiguravajucim kucama Generali i AMSS i agencijom za registraciju vozila DMD MARTINOVIC....

PROČITAJ DETALJNIJE.

KONTAKT / LOKACIJE


Na strani kontakt možete pronaći sve naše podatke, brojeve telefona, e mail, lokacije, ili ispuniti on line kontakt formu i poslati nam Vašu poruku...

POŠALJI PORUKU.